Hur mycket socker kan jag äta?

Läste en artikel på Sahlgrenska i Göteborg, som säger att socker ska ha högst tio procent av dagsbehovet för energi. I en mans fall handlar det om ca 2800 kalorier per dag, och omräknat i gram blir det ungefär 70 gram socker per dag. Då är det väl bara att plocka fram vågen och se vad det blir. Hmm, måste ju även ha koll på hur mycket socker varje vara innehåller. Här är en lista:

100 gram choklad innehåller 45 gram socker
100 gram läsk innehåller 35 gram socker
100 gram vaniljglass innehåller 20 gram socker

Med denna tabell av lite godsaker kan jag se att kan trycka i mig 150 gram choklad per dag, eller 200 gram läsk eller 350 gram vaniljglass per dag. Men, och det finns självklart ett Men, det är fel socker. Det vita sockret är det som ska undvikas, då det omvandlas till fett ifall jag inte gör av med all energi direkt. Det vita sockret innehåller två molekyler och är således ganska lätt för kroppen att smälta. Det innebär att suget efter ny energi finns kvar. Det blir ingen ordning på blodsockret, det stiger ganska ordentligt efter ett sockerintag, men i en normal kropp sjunker det lika snabbt, och suget finns kvar. Har du Blodsocker som går upp och ner så kraftigt, så kommer kroppen inte att må speciellt bra. Du blir sugen på mera socker, du plockar in nytt socker, och så är resan igång. Du är sugen på socker, men du gör inte av med den energin som sockret skapar. Så var hamnar den energin? Jo runt din mage, du skaffar dig en bukfetma, sådant som din läkare kan ligga vaken och fundera kring och få mardrömmar av. Så bort med sockret och plocka in bättre mat eller energiintag. Då kan du plocka bort bukfettet, din läkare möter dig med ett leende nästa gång ni ses, och du mår betydligt bättre.

Frukost a la carté

På frukosten kan du äta naturell fil eller yoghurt i stället för den sockriga smaksatta. Müslin fixar du själv av havregryn, nötter och frön.

Gör din egna smoothie i stället för att köpa färdig. Plocka med lite grönsaker i stället för söta frukter, så hamnar du än mer på plus. Det finns således en hel del saker du kan göra för att få en bättre start på dagen. Utnyttja den möjligheten. Livet blir enklare, du bör bli piggare, och få en bättre nivå på ditt blodsocker.


Socker

Jag har på senare tid lärt mig en hel del om socker, och att det inte tillför något vettigt till kroppen. Ändå fortsätter vi att trycka i oss en hel del socker, den där lilla chokladbiten för att jag behöver trösta mig eller en godispåse när jag kör…
Jag ska nu försöka plocka bort det mesta av mitt sockerintag. I afton ska jag börja med att glida in på en föreläsning om socker i Visby. Jag vet väl ungefär vad som innehåller socker, men det är ofta sådant som behöver uppdateras. Därför har jag nu lovat mig själv att försöka plocka in det mesta som gäller socker och hur det påverkar min kropp. Så häng på så får du info som ett brev på posten.

Innehåller socker

Hemma igen…

Det blev ganska många steg på vår resa, drygt 250 000 eller 9599 steg i snitt per dag. Var på provtagning nu när jag kom hem. Inte fan hjälpte detta, 67 låg långtidssockret på. Jag kan också bli gigantiskt besviken på rådet att gå ner några kilon. Är du under 95, så är det inga problem. Nu har jag stått på under 93 kilo sedan 1 maj, det finns ingen som helst förändring. Jag har i och för sig käkat lite dåligt, ej följt råden så där väldigt bra. Men på resan så var det åtminstone en grönsallad till lunch varje dag. Sedan blev det någon lite glass här och där, sådant som piggar upp siffrorna.

Men nu ska det bli andra bullar. Jag ska kidnappa hustruns stavar. Det är bungyPump, så att jag får ta i lite. Har en ny läkartid om drygt två veckor, då ska det väl ändå bli lite bättre kan jag hoppas.

Lambgift södra Gotland, Hamra Socken. Det är sådant jag ser på mina promenader…

På resa

Att vara på resande fot och nyfiken, kan säkert hjälpa till att hålla både BS och vikten i lite schack. Ja, det är i vart fall min nuvarande teori, trots förra inlägget. Jag vill alltid titta närmare på de platser vi besöker. Bra skor är ett bra hjälpmedel, för ofta tar vi oss fram per fot. Är man ny i staden, så kan man inte de kommunala färdsätten, och att klämma in sig i en taxi varje gång man ska förflytta sig, är en kostbar upplevelse. Till fots blir det mycket lugnare, och det finns tid att njuta av en historisk plats eller en vacker byggnad. Till detta går det att smaka av ortens lokala öl, eller vin. Efterföljande promenad gör att den förbrukas utan att placera sig på hullet. Skulle det stå god pizza på menyn, behöver den icke skippas. Njut av den, och kanske en lite längre promenad efteråt. Tyvärr så genererar en pizza ca 1000 kalorier och en promenad i sakta mak förbränner ca 400. Så 2,5 timmar för en pizza. Tja. Det är dessutom ingen promenadtakt utan mera spatserande, med många stopp. Ibland för att öka kaloriöverskottet i form av lite vin eller en svalkande öl, ibland för att begrunda en byggnad eller plats. Jag börjar förstå att min teori börjar fallera. Kanske dags att slänga på sig joggingskor, eller hoppa hopprep i en timme. Det senare ger drygt 1000 kalorier i förbrukning, kanske så att ölen är med. Nu ska vi ut på Sarajevos gator och se hur många kalorier det finns kvar när vi kommer hem.

Bron där Fran Ferdinand och hans gemål sköts den 28 juli 1914, det som blev startskottet på första Världskriget.

Besvikelsen är gigantisk

Kvittot på besvikelsen

Träffade på ett Apotek, där det stod en våg. Nyfiken som jag är, så klev jag upp och hoppades på ett resultat. Icke, expediten skakade på huvudet och sa att det kostar 20 cent. Nåväl, det kunde det vara värt, hostade upp detta mynt och la i. Det tog en stund, men sedan kom resultatet på ett papper. Jag som tyckte jag skött mig ordentligt, fick nuett slag i ansiktet. Det var en ökning med några kilon. Illa, jag kunde slagit vad om att jag lämnat några kilon på Tiranas vackra gator. Men så var det icke, nu kom lappen som visar sitt tydliga tecken, jag står på 95.2 och är 175 cm. Jag har således ökat i vikt och minskat i längd, exakt tvärtemot mina önskemål. Nu är min Albanska icke på topp men längst ner står det metodo: Lorenz. Undrar om det är ett nytt sätt att komma i form… Du ser själv på kvittot här nedan. Jag ska aktivera mig än mera, och se om det blir någon positiv utveckling.


Promenera

Det börjar ta sig på promenadfronten. Här i Timisoara la jag i går 21 060 steg och det blir ju alldeles utmärkt, om jag har som plan att promenera ca 10 000 steg i snitt. Jag ska på läkarbesök när jag kommer hem. Det ska bli väldigt spännande att se om denna livsstil har förändrat mina förutsättningar. Kan ju hoppas, till det bättre. Har tidigare legat ganska högt, närmare 80, jag ska ju ner under 50 för att det ska vara hälsosamt.

Tyvärr missade jag min egna mätutrustning. Den ligger hemma i tryggt förvar i skåpet. Där gör den ingen nytta, jag har i och för sig inte provat, men jag tror det kan bli knepigt att få tag i ny mätutrustning nu på resan, så jag får leva med att jag är sund och sköter mig. Tron kan ibland försätta berg, jag får hoppas det sker så nu. När jag kommer hem, så ska BS vara på 5-6 någonting, då blir jag på rysligt gott humör. Återstår att se. Nu en frukostyoughurt.

Bilutställning i Timisoras torg, Plata Unirii

Så kan man också göra!

Vi besöker just nu Lviv i Ukraina. Jag ville besöka järnavägsstationen, så jag slängde på mig skorna, kysste frun farväl, och gick. Hade slått på Google att det skulle ta tjugo minuter. Jag skippade GPS, utan gick dit jag trodde den skulle vara. Visade sig vara ett gigantiskt misstag. Hela turen tog drygt två timmar, utan minsta tillstymmelse till järnväg. Det som blev positivt var att mina steg ökade med drygt tio tusen, så dagens kvot uppnåddes med råge. Så våra tre dagar i Lviv har resulterat i 38578 steg eller 12 859 steg i snitt per dag. Det kommer att ligga ganska högt på min lista över steg i olika städer. Jag har inte gjort någon sådan lista, ännu. Kanske dags att börja.


Åter på banan

Du som var med tidigare kommer att känna igen dig. Jag har ännu som mål att hamna under 90 kilo. Då var jag på en vikt över 100 kilo.jaghar fortsatt med de tankar jag hade då, och jag skaavslöja, jag är på G. Idag omkring 93 kilo, så det är bara tre kilo kvar. Härligt. Just nu är jag på resa, en månad i Europa, och då har jag lite svårt att kliva upp på vågen.  Den står hemma i vårt badrum. Men jag följer min taktik, icke äta mig proppmätt, utan hellre lämna, och se till att jag rör på mig minst 10 000 steg om dagen. För det mesta uppnår jag gränsen, ibland blir det bara 2-3000 steg. Börjar dock icke gråta för det, för i min backup finns att gå iflera timmar då och då. Jag har en runda hemma som är drygt 14 kilometer och ger drygt 20 000 steg. Någon sådan då och då förbrukar kalorier, så att det blir ett underskott, och att grammen försvinner.