Det vita sockret

Hur är det med intaget av socker, framförallt det vita sockret. Det är något jag har funderat på under den senare tiden. Själv tycker jag att jag dragit ner ganska ordentligt på socker, men inser att jag ändå äter åt helvete för mycket. En liten kaka här, och en glass där, och… Räkna en stund så ska även du säkert se att det är oanade mängder vi stoppar i oss, varje dag. Det mesta av detta socker är fullständigt onyttigt. Det gör dig överviktig eftersom socker innehåller mycket tom energi (kalorier) som du inte förbrukar, och då omvandlas det till fett, det onödiga fettet som sätter sig kring din mage( Har du ett måttband, mät då omkretsen kring din mage. Ungefär där naveln sitter ska det vara på max 96 för män och 80 centimeter för kvinnor. Det finns lite olika teorier för dessa mått, men de här siffrorna är Fortsätt läsa →

Dags för ett nytt år!

Dags för ett nytt år, med samma gamla diabetes. Det är sjunde året jag har detta, och nu börjar jag bli ganska trött på den måste jag säga. Jag läser en hel del, jag får an massa råd av läkare och diabetsesjuksköterskan, men det är sällan det ger önskat resultat. Så nu ska jag under detta år samla de recept och grejer som jag gör på denna blogg, allt för att jag själv ska försöka få lite koll på vad som hjälper för mig. Jag kommer att läsa en del rapporter eller åtminstone en del sammandrag, och där kanske dra en del slutsatser. Allt det jag skriver om har någon annan antingen skrivit om eller forskat om. Jag drar mina slutsatser och du är givetvis fri att dra dina egna slutsatser. Mitt mål är att få ner mitt BS, blodsocker, på rimliga nivåer. Motion är bra, nästa vecka har jag Fortsätt läsa →

Invägning

Den, vågen, stod på 93,6 i morse. Nu är målet att ta bort tio kilo under 2020, eller egentligen att komma under 80, så att första siffran hamnar på en sjua. Jag har försökt läsa på och det krävs ett kaloriunderskott om ca 7000 kalorier för ett kilo. I mitt fall blir det drygt 84000 kalorier mer i uttag än i intaget. Nu kan jag ju fixa detta på flera sätt, ett är att äta mindre, eller kanske nyttigare, det är ett problem, måste jag säga. Jag gillar ju till exempel bruna bönor med stekt fläsk. Bara det blåser till i kaloritabellen, 1260. Och sedan får jag knappt se på en kopp kaffe. Nej det handlar nog för min del om att suga i frisk luft, och det i massor. En promenad på drygt 7 kilometer ger lite drygt 500 kalorier, så snabbt räknat blir det 14 dagars promenad, av Fortsätt läsa →

Hur mycket socker kan jag äta?

Läste en artikel på Sahlgrenska i Göteborg, som säger att socker ska ha högst tio procent av dagsbehovet för energi. I en mans fall handlar det om ca 2800 kalorier per dag, och omräknat i gram blir det ungefär 70 gram socker per dag. Då är det väl bara att plocka fram vågen och se vad det blir. Hmm, måste ju även ha koll på hur mycket socker varje vara innehåller. Här är en lista: 100 gram choklad innehåller 45 gram socker100 gram läsk innehåller 35 gram socker100 gram vaniljglass innehåller 20 gram socker Med denna tabell av lite godsaker kan jag se att kan trycka i mig 150 gram choklad per dag, eller 200 gram läsk eller 350 gram vaniljglass per dag. Men, och det finns självklart ett Men, det är fel socker. Det vita sockret är det som ska undvikas, då det omvandlas till fett ifall jag inte Fortsätt läsa →

Socker

Jag har på senare tid lärt mig en hel del om socker, och att det inte tillför något vettigt till kroppen. Ändå fortsätter vi att trycka i oss en hel del socker, den där lilla chokladbiten för att jag behöver trösta mig eller en godispåse när jag kör…Jag ska nu försöka plocka bort det mesta av mitt sockerintag. I afton ska jag börja med att glida in på en föreläsning om socker i Visby. Jag vet väl ungefär vad som innehåller socker, men det är ofta sådant som behöver uppdateras. Därför har jag nu lovat mig själv att försöka plocka in det mesta som gäller socker och hur det påverkar min kropp. Så häng på så får du info som ett brev på posten.

Hemma igen…

Det blev ganska många steg på vår resa, drygt 250 000 eller 9599 steg i snitt per dag. Var på provtagning nu när jag kom hem. Inte fan hjälpte detta, 67 låg långtidssockret på. Jag kan också bli gigantiskt besviken på rådet att gå ner några kilon. Är du under 95, så är det inga problem. Nu har jag stått på under 93 kilo sedan 1 maj, det finns ingen som helst förändring. Jag har i och för sig käkat lite dåligt, ej följt råden så där väldigt bra. Men på resan så var det åtminstone en grönsallad till lunch varje dag. Sedan blev det någon lite glass här och där, sådant som piggar upp siffrorna. Men nu ska det bli andra bullar. Jag ska kidnappa hustruns stavar. Det är bungyPump, så att jag får ta i lite. Har en ny läkartid om drygt två veckor, då ska det väl Fortsätt läsa →

På resa

Att vara på resande fot och nyfiken, kan säkert hjälpa till att hålla både BS och vikten i lite schack. Ja, det är i vart fall min nuvarande teori, trots förra inlägget. Jag vill alltid titta närmare på de platser vi besöker. Bra skor är ett bra hjälpmedel, för ofta tar vi oss fram per fot. Är man ny i staden, så kan man inte de kommunala färdsätten, och att klämma in sig i en taxi varje gång man ska förflytta sig, är en kostbar upplevelse. Till fots blir det mycket lugnare, och det finns tid att njuta av en historisk plats eller en vacker byggnad. Till detta går det att smaka av ortens lokala öl, eller vin. Efterföljande promenad gör att den förbrukas utan att placera sig på hullet. Skulle det stå god pizza på menyn, behöver den icke skippas. Njut av den, och kanske en lite längre promenad Fortsätt läsa →

Besvikelsen är gigantisk

Träffade på ett Apotek, där det stod en våg. Nyfiken som jag är, så klev jag upp och hoppades på ett resultat. Icke, expediten skakade på huvudet och sa att det kostar 20 cent. Nåväl, det kunde det vara värt, hostade upp detta mynt och la i. Det tog en stund, men sedan kom resultatet på ett papper. Jag som tyckte jag skött mig ordentligt, fick nuett slag i ansiktet. Det var en ökning med några kilon. Illa, jag kunde slagit vad om att jag lämnat några kilon på Tiranas vackra gator. Men så var det icke, nu kom lappen som visar sitt tydliga tecken, jag står på 95.2 och är 175 cm. Jag har således ökat i vikt och minskat i längd, exakt tvärtemot mina önskemål. Nu är min Albanska icke på topp men längst ner står det metodo: Lorenz. Undrar om det är ett nytt sätt att komma Fortsätt läsa →

Promenera

Det börjar ta sig på promenadfronten. Här i Timisoara la jag i går 21 060 steg och det blir ju alldeles utmärkt, om jag har som plan att promenera ca 10 000 steg i snitt. Jag ska på läkarbesök när jag kommer hem. Det ska bli väldigt spännande att se om denna livsstil har förändrat mina förutsättningar. Kan ju hoppas, till det bättre. Har tidigare legat ganska högt, närmare 80, jag ska ju ner under 50 för att det ska vara hälsosamt. Tyvärr missade jag min egna mätutrustning. Den ligger hemma i tryggt förvar i skåpet. Där gör den ingen nytta, jag har i och för sig inte provat, men jag tror det kan bli knepigt att få tag i ny mätutrustning nu på resan, så jag får leva med att jag är sund och sköter mig. Tron kan ibland försätta berg, jag får hoppas det sker så nu. När Fortsätt läsa →

Så kan man också göra!

Vi besöker just nu Lviv i Ukraina. Jag ville besöka järnavägsstationen, så jag slängde på mig skorna, kysste frun farväl, och gick. Hade slått på Google att det skulle ta tjugo minuter. Jag skippade GPS, utan gick dit jag trodde den skulle vara. Visade sig vara ett gigantiskt misstag. Hela turen tog drygt två timmar, utan minsta tillstymmelse till järnväg. Det som blev positivt var att mina steg ökade med drygt tio tusen, så dagens kvot uppnåddes med råge. Så våra tre dagar i Lviv har resulterat i 38578 steg eller 12 859 steg i snitt per dag. Det kommer att ligga ganska högt på min lista över steg i olika städer. Jag har inte gjort någon sådan lista, ännu. Kanske dags att börja.