Inte för långa fastetider!

Fastetider bör vara lagom

Det gäller att inte ha för långa fastetider då du har dagsfasta, det vill säga att du fastar under några av dygnets timmar. Senaste dygnet blev det lite långt för min del, jag åt omkring klockan 10 på förmiddagen, och sedan inget förrän klockan sex nu på morgonen. Innebär tjugo timmar. Mitt BS var då ganska lågt. 3,8 vilket är det absolut lägsta jag har mätt sedan diabetesen kom in i min kropp. Det var bara att skapa ett mästerverk, det blev kaffe och två ostmackor.

Lågt värde påverkar



Det sägs att man ska bli påverkad av för lågt BS. Jag kan inte säga att jag kände någon skillnad. Det var bara att kliva upp ur sängen, ta värdet, skapa mästerverken, smaska i mig detta, för att sedan ta fram surfplattan och njuta av dagstidningen.

Nya mätvärden



När jag nu mätte så himla lågt blodsockervärde så var jag ju tvungen att mäta igen, två timmar efter mackorna. Jodå, det hade gått upp, nu står den på 6,8, något som säkert kan betraktas som betydligt bättre värde för mitt fastesocker. Egentligen ska jag nog ligga på strax under 6 i värde. Då får jag ett långtidssocker på omkring femtio. Något som numera är målet. Man får inte teckna livförsäkring om man inte kan visa upp två värden under 52 med sex månaders mellanrum. Det har jag inte lyckats med, ännu. På tisdag är det nya mätningar, sist, för drygt en månad sedan så låg det på 68. Sedan dess så har mitt fastesocker varit bra, de allra flesta mornar har första siffran varit fem, vid något tillfälle fyra, och så i morse då det slog till med en trea. Idag ska jag äta lunch senare än i går. Det bör påverka, så att jag i morgon har ett fastesocker på en femma som första siffra.

Motion är bra



En annan sak som säkerligen påverkat är mitt nya intresse för promenader. Minst 7500 steg per dag är det nya mottot. I går gick jag dessa steg, de allra flesta åtminstone efter det att jag ätit den sista måltiden. Idag ska jag redan nu på morgonen ta på mig skorna, och lite kläder, och ge mig ut på dagens runda. Så får det bli mat senare, det vill säga efter promenaden. Det kan ju påverka, också. Djävla diabetes man kan inte lista ut hur det fungerar. Jag tycker att jag har koll på läget, ibland. Så ska jag följa upp min teori, tjena, fick jag då till svar. Min teori är helt felaktig, det är bara att ta nya tag.

Promenaden avklarad



Utan några som helst problem har jag nu avverkat dagens promenad, drygt 8000 steg, det gäller att hålla kroppen glad. Jag syndade dessutom, det tyckte jag att jag var värd. Tog en glass, så nu stiger mitt BS. Ska göra en ny mätning framåt aftonen, då hoppas jag på ett värde på någonstans mellan sex och sju. Då kan jag med gott samvete krypa i säng för natten, och veta att jag i morgon när jag vaknar förhoppningsvis har ett värde på omkring fem. Ska bli kul att se om den teorin fungerar.

I Kväll har jag…



Slarvat ganska ordentligt. Jag gjorde några chokladbollar, och har stoppat i mig de allra flesta. Kollade BS, men det hade inte gått upp speciellt mycket, 7,9 stod den på. Fastetiden är nu inne, den började sent idag, efter mina chokladbollar, så i morgon ska jag inte äta något förrän klockan 10. Det kan bli hårt. Å andra sidan är det jag som slarvat. Jag får å andra sidan dricka kaffe utan problem. Jag kanske till och med få klart min promenad innan frukost. Bara en sådan sak kan man vara stolt över. Nu ska jag fixa lite kolsyrat vatten i min sodastreem. Det tillhör livets nödtorftigheter numera.

Vill du läsa mera om kost vid diabetes, så ska du surfa in på kostfonden, och ta del av deras tips.

Fastetider får inte bli för långa
Fastetider får inte bli för långa

Lämna ett svar