Metod

Kan jag ha funnit en metod som passar mig?

Kan det vara som så att jag hittat en metod som fungerar för mig för att få lagom nivå på mitt blodsocker. Jag mäter mitt fastesocker varje dag. Det vill säga det första jag gör på morgonen, är att mäta nivån på mitt blodsocker. Det har tidigare nästan hela tiden legat på tvåsiffrigt, kanske så pass som 17-18. Det är absolut inte bra. Vid kontakt med läkare, så har de hela tiden löst problemet genom att ändra medicinen, antingen en ny eller ändrat dosen. Visst då och då har det blivit bättre, men efter en kort tid så har det varit tillbaka på samma skitnivå.

Egen metod, periodisk fasta



Sedan en tid provar jag en egen modell, jag kör en fastemodell, som enkelt går ut på att äta vad jag vill fram till lunch, och sedan inte stoppa i mig något annat än vatten. Och se, nästan direkt gick fastesocker ner till rimliga nivåer, i morse var det på 5,2. När jag tog långtidssocker tidigare så hade den sjunkit, inte till perfekt, det hade gått för kort tid. Men nästa gång, då jag ska ta det, var det som jag hoppades på. Men se det blev tji. Långtidssockret låg på 55. I och för sig inte riktigt på topp, men de säger att cirka 10% kommer från tiden innan två månader. Och då låg det högt varje dag. N

Ser fram mot nytt



Det kan kännas lite sådär, men jag ser fram mot nästa provtagning, om cirka två veckor. Om jag nu inte slarvar, så bör mitt långtidssocker ha sjunkit ytterligare några steg, i vart fall så att jag kommer under 52, det som är gränsen för att man ska anses vara tillräckligt frisk för att få teckna försäkring. Det är mitt mål. Sedan får jag bonusen att jag mår bra.

Min plan



Så här enkel är min plan. Jag brukar vakna vid fyratiden, då går jag upp tar en fika, och öppnar därmed ätfönstret, ett fönster som är öppet i ungefär åtta timmar, fram till lunch. Därefter äter jag inget, bara fyller på med kallt kolsyrat vatten. Man kan ju tro att jag ska bli hungrig, så är inte fallet. Men jag kollar hela tiden mitt blodsocker, och är det lite lågt på kvällen, så tar jag en frukt, inte för att jag är hungrig utan för att inte få alldeles för lågt blodsocker. Till detta har jag lite motion, cirka fem kilometers promenad.

Promenaden på minst 7500 steg gynnar mig



Minst 7500 steg varje dag. Jag har mina rundor, och vet ganska väl numera hur jag ska gå för att nå upp till dagsmålet. Når jag detta mål, så vet jag att jag har mitt blodsocker under kontroll.

Vikten är kvar



Läser men kvällstidningarna så är fasta som jag gör ett bra sätt att gå ner i vikt. Det gäller tydligen nte mig, jag har nu stått kvar och stampat på ungefär samma vikt under ganska lång tid. Det växlar något kilo upp eller ner, utan att jag gör något. Skulle tro att det gäller för alla, oavsett om man försöker gå ner, eller upp. Det kanske går ner om man ger det lite tid, det har haft cirka två månader på sig nu.

Blommor till lunch



Om nu jag får koll på mitt blodsocker, så kanske jag ska fira med lite blommor på bordet. Hustrun gillar tulpaner, det är kanske lite sent för dessa nu. Jag tror ändå hon skulle uppskatta om det står ett gäng nya fräscha tulpaner på bordet när hon kommer hem. Måste passa på en dag när hon är på jobbet, hon jobbar hemma för det mesta. Pandemitider. Så nu ska jag kämpa i två veckor, innan det blir nya mätningar.

Min metod, fasta
Min metod, fasta

Lämna ett svar