Promenad

Det görs ganska många saker numera för att man ska tycka det är roligare att röra på sig. Jag brukar i vart fall prova de allra flesta. Här på Gotland har vi två grejer som göra att man kommer ut på promenad. Dels en grej som heter Hittaut och som finns på ganska många platser i Sverige. Det går ut på att man får en karta och en app. Man ska hitta kontroller på den ort man befinner sig, och gå runt. Vi provade i helgen. Vår promenad hamnade på ganska exakt en mil. 16 kontroller hittade vi, bland de ungefär 80 som finns i Visby. Det finns ytterligare 20 i Klintehamn, dessa får vi ta hand om någon helg. Ni koncentrerar vi oss på Visby.

Det är orienteringsförbundet

Det är orienteringsförbundet som ligger bakom detta, tillsammans med lokala orienteringsklubbar. Vad jag förstår är detta helt gratis, vilket då är väldigt charmant. Här fick man en karta, där det var utsatt en massa kontroller, som jag nämde. för Visby 80 stycken, för Klintehamn är det 20 kontroller. Vi kommer att ha jobb ett antal helger. Vi har också som mål att inte ta bilen, så det kommer att bli många promenader. Till Klintehamn, drygt tre mil söder om Visby, får vi ta bussen en helgdag. Det ska bli kul, då kommer vi att bli än mera bekanat med den kustorten. Det kan tänkas bli en söndagsmiddag på bra restaurang på orten. Jag har redan tittat efter förslag, och jag tror inte vi kommer att vara hungriga när vi lämnar med buss för hemfärd.

Promenad i skogen ger frisk luft, också.
Skog och frisk luft, bara att njuta på promenaden.

Naturpasset


Det här är en variant av samma sak, men här är de flesta kontroller i Visby innerstad, alltså en betydligt mera begränsad yta. Här finns det inga kontroller uppsatta, utan här har man bilder från de markeringar som finns. Och när man har hittat en bild från en markering så skriver man bildens bokstav på kontrollens plats. Man ska alltså para ihop en bild med en plats. När allt är klart, så lämnar man in detta, och är med i någon form av utlottning. Det här paketet kostade 80 kronor. Kontrollerna är utmärkta på en karta som följer med. Vi provade detta för någon helg sedan och hittade fem kontroller, på en promenad på ett antal kilometer, Visby innerstad är inte att leka med, här finns det ett antal uppförsbackar. Man väljer ju själv hur man vill gå, för vår del tog det nästan två timmar i ett härligt väder. Så får man ju se sin stad på lite närmare håll, man hittar detaljer, som man i vanliga fall inte lägger märke till.

Motion eller vardagsmotion


Det är skillnad på motion och vardagsmotion. Jag läste att detta var motion. Man ska byta kläder och se till att man blir svettig. Gärna regelbundet, till skillnad mot vardagsmotion, där man gör sin grej oavsett vilka kläder man har på sig. Det behöver inte vara regelbundet, utan det kan ske lite som det behagar. Någonstans, fråga mig icke var, har jag läst att man behöver gå omkring 10 000 steg om dagen för att man ska må bra. Tiotusen steg, det är ett riktigt stycke, kanske sju – åtta kilometer. Till saken hör att det inte finns någon forskning på att just tiotusen steg är det perfekta.

Antalet steg kommer från en

Antalet steg kommer från en japansk firma som hade skapat en stegräknare, och de drog till med att man behöver röra sig tio tusen steg, mest för att det var en jämn och bra siffra. Det finns dock en undersökning gjord på en folkgrupp i Bolivia. Den folkgruppen har den bästa hjärthälsan i världen och det visar sig att kvinnorna i gruppen gick i medeltal femtontusen steg om dagen, männen gick ytterligare två tusen steg, sammanlagt sjuttontusen steg. En liten bekräftelse på detta är de postanställda i England, de som gick mer än femtontusen steg om dagen var de som hade minst risk för hjärtsjukdomar.

En promenad i vattenbrynet piggar alltid upp.

Femtontusen steg är långt.


Jag har vid några tillfällen gjort promenader med det antalet steg och det är ju sträckor som handlar om kanske femton kilometer eller mer. Det är ordentliga sträckor. Så om detta är den nya rekommendationen, då är det bara att skaffa vandringskängor, leta efter lämpliga vandringsleder, och så traska på. Ska jag röra mig så mycket, så vill jag gärna uppleva saker också. En fjällvandring bland knott och mygg kan vara en sådan upplevelse som jag kan längta till.

Forskarna inte överens


Om att man behöver gå femtontusen steg om dagen. Men man är rörande överens om att femtontusen steg är bättre än tiotusen, som i sin tur är bättre än femtusen, som i sin tur är bättre än inget. Mitt tips är att skita i vad forskarna inte är överens om, plocka på dig skorna och rör på dig, varje dag. Om det sedan blir femtontusen steg varje dag eller femtusen, det bör ha mindre betydelse, du rör på dig och det är bättre än inget, det är min filosofi.

Känn dig pigg, så blir det ofta bra.


Om du känner dig pigg när du stiger upp, då är du på god väg, för då har du säkert skött din motion, och din kropp har fått den rörelse som den behöver. “Kroppen är den enda maskin som inte mår bra av att sitta stilla”. Ursäkta men jag kommer inte på var jag läste detta, oavsett var så är det en sanning. Jag tror det var någon i min vänkrets på FB som skrev att det satt en sådan broderad tavla hemma i hans eller hennes ungdomshem. Det var en bra tavla, den skulle många flera ha på sin vägg därhemma, i en påminnelse om vad som är bra.

Vad ger en god promenad?


Den ger inte bara motion, den ger dig definitivt bättre humör. Till detta ska promenaden stimulera ditt minne, och vissa påstår att man får ett litet skydd mot alzheimer och demens. Bara ett sådant påstående får mig att snöra på skorna för den där halvtimmen i skogen. Är det så att du studerar så får du här hjälp med inlärningsförmågan, du får bättre minne. Sköter du dina promenader varje dag, så kan du säkert öka dina betyg i skolan. Du får ju bättre kondition och kan koncentrera dig bättre.

Ta med kompisen


Även om ni inte löser världsproblemen under er promenad så kan du enklare diskutera något när ni går. Nu slipper stirra varandra i ögonen utan går bredvid varandra, ibland lyssnande ibland talande. Så när ni kommer fram så har ni ökat varandra kunskapsnivå.

Utveckla promenaden


Det finns många sätt att utveckla sin promenad. Kanske skaffa de där vackra joggingskorna som du trånat efter. Ge dig ut i skogen och försök ta dig runt fem kilometersspåret. Det kan ju vara ett riktigt klipp att komma så långt, och vem vet du kanske tar göteborgsvarvet eller maran i någon vacker stad framöver. Då har du verkligen kommit långt.

Hittaut eller Naturpasset


Jag ska ta det lugnt, ta mig runt och hitta alla kontroller på både Hittaut och Naturpasset, det blir ordentligt många steg. Kämpar jag lite så bör det vara avklarat i slutet av Maj. Så här i Coronatider så är det en alldeles utmärkt sysselsättning, där jag dessutom kommer att må bra. Jag har inga problem med hälsan nu, men det bör ju förbättras om jag sköter mina promenader. Hitta ut är en del av den planen, sedan får jag se hur jag kan utveckla detta. Redan nu kan jag avslöja att det blir varken Göteborg eller Stockholm i syfte att springa, jag är nöjd med min skog, där jag har mina dagliga promenader.

Om du går in på Orientering.se/hitta ut, så finner du all info du behöver. Anmäl dig och häng på resan mot en bättre hälsa, du kommer inte att må sämre, jag lovar. Promenader är alltid stärkande.

En promenad med hunden piggar alltid upp.

Lämna ett svar