6 fördelar med massage – för spända muskler och bättre hälsa

Massage är mer än bara en känsla och lyx i vardagen, utan det händer otroligt mycket i kroppen när du masseras. När en erfaren och professionell massör bearbetar ens kroppen slappnar varenda muskel av. Ordet massage kommer från latinets massa som betyder beröring, och det är vid beröring som ett antal avstressande processer i kroppen sätts igång. Kroppen slappnar av rent biologiskt och en balans skapas som hjälper kroppens egna läkeprocesser. 6 fördelar med att gå på regelbunden massage Lindrar träningsvärk och påskyndar läkning av musklerMassage påverkar ökad syretransport till musklerna, vilket i sin tur leder till att de återhämtas och läker snabbare. En massören använder händerna till att trycka och bearbeta muskelfibrer, senor och ligament, vilket leder till att spänningar eller möjliga ärrvävnader löses upp. För att behandla en sträckning eller ibland hela kroppen koncentreras massagen till några få muskler. Därför är det perfekt att boka in en massage Fortsätt läsa →

19 -Bränner du mera fett med bantningspiller?

Bantningspiller – är det bra för just dig? Hur har du det, tycker du att du har för mycket fett på kroppen? Det kan säkert vara som så att du kan få lite hjälp. Vilket piller ska du då välja? Det finns några som har gjort jobbet för dig redan, och du kan läsa vad det kommit fram till. Listan över bra bantningspiller. Populärt piller Det mest populära pillret heter Burn, eller bränna på svenska. Ganska kul namn, det är säkert någon på deras utvecklingsavdelning som kommit på detta kluriga namn. Följ länken och läs mera om detta pillar, och om de andra som finns på listan. Du tar ofta piller i samband eller strax före din måltid, och då serpillret till att du stillar din hunger tidigare, du äter alltså mindre, vilket innebär mindre kalorier. Det tillsammans med motion ser till att din kropp förbränner mera kalorier än vad Fortsätt läsa →

Diabetes och resa

Diabetes och Resa Diabetes och resaHur ser min dagsrytm eller dygnsrytm ut? Jag kom på det under dagens promenad att när jag numera vaknar på morgonen så har jag egentligen tre uppgifter. Det första är att promenera så att jag får minst 7500 steg. Det andra är att skriva, omkring 1000 ord, jag sköter fem – sex bloggar och de kräver sina texter. Det tredje är att ha koll på blodsocker och fasteperioden, Den ska vara ganska exakt sexton timmar per dygn, då blir BS bra, och allt blir perfekt, till och med promenaden går som en dans. Ett behagligt liv Livet som pensionär med diabetes ter sig ganska väl kan jag tycka. Håller jag ordning på mina tre dagsuppgifter, så är det inga problem. Nu ska du inte tro att jag sitter hemma och rullar tummarna resten av min vakna tid, nejdå. Det är mycket att göra, till exempel Fortsätt läsa →

Stadig Frukost, ger en alldeles utmärkt start.

Stadig frukost – en bra början Läser en artikel i Dagens medicin om att en stadig frukost ger bättre värden i nästa allt i kroppen. Vissa har dessutom kunnat minska sin medicinintag. Mätningen gjordes cirka tretton veckor efter start. Man hade två grupper, och det var den gruppen med stadigast frukost som visade bäst resultat. Långtidssocker (HbA1c) sjönk med i snitt 4,62 procent jämfört med den andra gruppen, där det sjönk med 1,46%. Blodtrycket minskade med 9,6 mm i den första gruppen och med2,4 i den andra. Vad är en stadig frukost? Enligt artikeln så är en stadig frukost då man ungefär en tredjedel av dagens totala kaloriintag, då med förhållandevis mycket fett och proteiner. Jag skulle vilja säga nästan LCHF. Vid en liten frukost talar vi om cirka 12 procent av dagens kaloriintag och med en högre andel kaloriintag. Enkelt uttryckt, stek några ägg och en bit skinka, och Fortsätt läsa →

Diabetes är bra för mig och min kropp

Diabetes är bra för mig, och min kropp Hur kan jag nu säga att diabetes är bra för mig? Jo, jag kan nog påstå att jag troligtvis fortsatt mitt lite knepiga liv, där jag i och för sig inte enbart låg på soffan och åt praliner, men mestadels, eller åtminstone liknande. Efter diagnosen, så fick jag ta tag i lite i krgen och komma ut på promenaderm, jag började simma, och jag skaffade mig betydligt bättre vanor än de jag hade innan. Jag har i och för sig kunnat skaffa mig bättre, men lite är bättre än inget. Promenader och motion I början så drog jag igång ordentligt. Där jag då bodde, i den lilla fina staden Laholm i södra Halland, hade man en fin simhall som öppnade klockan sex två dagar i veckan, då för motionssim. Det hängde jag på. Så under drygt 18 månader stod jag där och Fortsätt läsa →

Metod

Kan jag ha funnit en metod som passar mig? Kan det vara som så att jag hittat en metod som fungerar för mig för att få lagom nivå på mitt blodsocker. Jag mäter mitt fastesocker varje dag. Det vill säga det första jag gör på morgonen, är att mäta nivån på mitt blodsocker. Det har tidigare nästan hela tiden legat på tvåsiffrigt, kanske så pass som 17-18. Det är absolut inte bra. Vid kontakt med läkare, så har de hela tiden löst problemet genom att ändra medicinen, antingen en ny eller ändrat dosen. Visst då och då har det blivit bättre, men efter en kort tid så har det varit tillbaka på samma skitnivå. Egen metod, periodisk fasta Sedan en tid provar jag en egen modell, jag kör en fastemodell, som enkelt går ut på att äta vad jag vill fram till lunch, och sedan inte stoppa i mig något Fortsätt läsa →

Inte för långa fastetider!

Fastetider bör vara lagom Det gäller att inte ha för långa fastetider då du har dagsfasta, det vill säga att du fastar under några av dygnets timmar. Senaste dygnet blev det lite långt för min del, jag åt omkring klockan 10 på förmiddagen, och sedan inget förrän klockan sex nu på morgonen. Innebär tjugo timmar. Mitt BS var då ganska lågt. 3,8 vilket är det absolut lägsta jag har mätt sedan diabetesen kom in i min kropp. Det var bara att skapa ett mästerverk, det blev kaffe och två ostmackor. Lågt värde påverkar Det sägs att man ska bli påverkad av för lågt BS. Jag kan inte säga att jag kände någon skillnad. Det var bara att kliva upp ur sängen, ta värdet, skapa mästerverken, smaska i mig detta, för att sedan ta fram surfplattan och njuta av dagstidningen. Nya mätvärden När jag nu mätte så himla lågt blodsockervärde så Fortsätt läsa →

Resor i Coronatider – Mot Europa

Det kan bara bli Europa Hur ser det ut för dig? I Coronatider vill ju FHM att vi allra helst ska sitta hemma, och mer eller mindre vara isolerade. Jag vill resa, det är en av anledningarna till att jag avslutat min jobbkarriär, och stigit in i pensionärslivet. Nu ska jag bara resa och upptäcka en massa saker. Jag håller mig i Europa, det finns tillräckligt där som jag ännu inte har upptäckt. Jo, transsibiriska järnvägen står på önskelistan, från Moskva till Vladivostok, och så ska man åka hem. Du som följer mig vet att jag inte gillar att flyga, men som tur är så finns det tåg även på hemvägen. Får ta oss från Vladivostok till Peking i Kina och så åka Transmongoliska järnvägen hem, från Peking till Moskva. Sista biten hem – Europa Därifrån åker jag/vi till Helsingfors och tar Finlandsbåten till Stockholm, pendel till Nynäshamn, och så Fortsätt läsa →

Förbättrat blodsocker – 1

Kan det vara som så att jag hittat en metod som fungerar för mig för att få lagom nivå på mitt blodsocker. Jag mäter ju mitt fastesocker varje dag. Det vill säga det första jag gör på morgonen, är att mäta nivån på mitt blodsocker. Det har tidigare nästan hela tiden legat på tvåsiffrigt, kanske så pass som 17-18. Det är absolut inte bra. Vid kontakt med läkare, så har de hela tiden löst problemet genom att ändra medicinen, antingen en ny eller ändrat dosen. Bättre en stund och sedan… Visst då och då har det blivit bättre, men efter en kort tid så har det varit tillbaka på samma skitnivå. Sedan en tid provar jag en egen modell, jag kör en fastemodell, som enkelt går ut på att äta vad jag vill fram till lunch, och sedan inte stoppa i mig något annat än vatten. Och se, nästan direkt Fortsätt läsa →

Korttidsfasta och LCHF är effektivt mot fettlever enligt Kostfonden -1

Det visar sig nu i en studie som bland annat Kostfonden har varit med och finansierat att det är alldeles utmärkt att använda sig av korttidsfasta och LCHF för att minska fettlever, du vet den där som gör att du kan drabbas levercancer och skrumplever, och även hjärt-kärlproblem. Så ta dig en liten fasteperiod, det finns ju många olika modeller, 5:2, 16:8 eller kanske vattenfasta. Det är lite olika modeller som används, och ska du prova någon modell, se till att du verkligen känner efter på din kropp att du mår bra. Avbryt annars, för det kan gå riktigt illa om du kämpar för mycket. Ha gärna kontakt med din läkare, så kan han/hon hjälpa dig till dina beslut. Periodisk fasta 16:8 Det här är den modell jag använder, jag ska inte påstå att jag går ner i vikt, jag har den mest för att jag får fina värden på Fortsätt läsa →