Den dagliga promenaden

Promenaden
Den dagliga promenaden

Motion behöver alla alltid i någon form


En promenad om dagen. Någon har kommit på att 10 000 steg om dagen, det är mumma för kroppen. Det kan väl kanske vara så, men det finns ingen vetenskap som tyder på detta, snarare finns det en gräns vid 7 500 steg om dagen. Går du mer än detta, så mår din kropp betydligt bättre, och ditt liv kan med stor sannolikhet finnas kvar betydligt längre. Den dagliga promenaden hjälper dig.

Var kommer 10 000 steg ifrån?



Det jag har hört, och fått bekräftat från vissa håll, är att en japansk tillverkare av stegräknare, slängde ur sig på en fråga, om varför man behövde en stegräknare, gav svaret att man behöver gå 10 000 steg om dagen för att må bra. Svararen hade egentligen absolut inte ens en aning, men han tyckte det var en jämn och bra siffra, så därför blev det svaret.

Gå dina 10 000 steg, så..



Det finns å andra sidan inget som pekar på att du skulle må sämre om du går tio tusen steg om dagen. Kanske inte ens om du traskar på i 25 000 steg. Av egen erfarenhet vet jag att går jag väldigt mycket under kortare tid, en månad eller så, då brukar min kropp protestera, främst genom att jag får lite värk i höfterna. När vi är ute och reser, så brukar vi upptäcka platsen vi besöker med hjälp av fötterna. Det blir ofta en hel del steg, i Berlin minns jag en gång stod det över 25 000 steg. Men då var det på G en hel dag. Dagen efter var både jag och hustrun lite matta i kroppen, då blev det bara ner på gatan och runt hörnet. Där fanns en uteservering, där vi blev sittande en stor del av dagen, smuttandes på vin. Slog man ut stegen på två dagar så blev det OK, men inte per dag. Ena dagen 25 000 och kanske mer, dag två, kanske hundra steg, eller tusen. Jag föredrar nog att ta det jämt. Jag har noterat att min kropp nog mår bästa av knappt tio tusen steg per dag. Jag har lagt in i min stegräknare 7500 steg, då lyser den grönt. Det räcker för mig.

Så länge jag mår bra, så



Jag kan inte på något sätt påstå att jag mår illa, även om jag ibland tror att andra tror det. Senast var det min läkare. Det hade visserligen tagits en del prover, och han hörde nog något blåsljud. Men på upprepade frågor om jag inte mådde lite dåligt ändå, så var jag tvungen att svara att jag mår alldeles utmärkt. Vad det ytterst beror på vet jag inte, men jag käkar ordentligt, varje dag, jag har koll på min diabetes, och jag promenerar, varje dag. Min dagliga ranson brukar hålla sig mellan 8500 och 9500 steg, jag har mina rundor som jag traskar. Till detta ska läggas att jag rör på mig, åtminstone lite här hemma.

När är det bäst att promenera?



Jag skulle vilja svara att det är bäst då det passar dig. Gillar du att gå på morgonen, då gör du det. Ofta är det ganska tyst, trafiken har inte kommit igång, du hör fåglarnas sång, du kan gå där i din alldeles egna lilla värld, och bara njuta. Sätter du på en liten bok i örat, då har du ytterligare höjt stämningen. Jag har nyss skrivit om Emelie Schepp på boktipspåresan.se Du kan lika gärna ha hennes böcker i öronen när du tar dina promenader. Varje bok är omkring tio timmar, tar du en timmes promenad varje dag, så räcker dessa räcker i tio veckor. Vill du inte lyssna på någon bok, så är det alldeles tomt och rensat i huvudet. Du är fri att stoppa in nya tankar, bearbeta dessa, när du kommer hem, så har du en briljant idé.

Lunch eller kvällspromenad



Det finns för och nackdelar med båda typerna. Tar du en lunchpromenad, och du är på jobbet, då kan det vara för att sila dina tankar, kanske klura ut och lösa något problem, som när du kommer tillbaka till jobbet, presenterar din lösning, då kommer du att få uppskattning för din briljanta idé, ni får tårta till kaffet, sådan tur att du gjort din promenad, då kan du med gott samvete ta dig en extra stor bit. Kvällspromenaden blir lite som att sila ur huvudet med alla de intryck du har skaffat dig under dagen. Då blir det sällan du kan skapa nya briljanta idéer, utan får mera ta fram de gamla, kanske försöka tänka i lite nya banor, med all den nya informationen dagen har gett.

Sätta mål, och uppfylla dessa



För egen del vet jag att jag går lite drygt 8500 steg per dag, det beror sig lite på vilken runda jag tar. Men jag vet också att jag, ganska omedvetet blir lite sur om jag inte uppnår mitt mål. Därför har jag satt dagens mål lite lägre, så att jag enkelt uppnår detta. Det är bättre att jag blir nöjdare om jag passerar dagens mål med råge, kanske 2500 steg längre, men det får inte bli någon vana, för jag känner numera min kropp. Den börjar värka om det blir för mycket, så lagpm är bäst, för min del är den gränsen någonstans mellan 8500 och 9500 per dag. Någon enstaka dag kan jag gå längre, men inte för många dagar i rad. Sedan kan det vara utmärkt om man har lite marginal, du vet den dagen då det regnar och inte ens hunden vill gå ut. Då är det bra om du ändå uppnår ditt mål. Ett lättare mål blir alltid lättare.

Skapa ett behov



Om du inte promenerar idag, då är det dags att sätta igång nu. Du behöver inte sätta upp några mål, bara se till att du kommer iväg. I morgon är en nya dag, då har du readn mentalt tänkt dig en ny promenad. Kom iväg på den. Dag tre behöver du inte förbereda dig för, redan nu känner du ett behov av att komma ut. Du har ju dina mål, börjar du på våren, så måste du ju undersöka om den där blomman verkligen slagit ut hos grannen, eller om trädet de kämpade med under första dagen verkligen kommit på plats. Och hur passar det nu verkligen in när det står där det ska stå? Det är många små saker som händer på din promenad. För egen del har jag haft ett område där kommunen sålt av ett antal tomter så att människor kan bygga sina egna hus. Först i början hände inget, man asfalterade vägen, satte upp stolpar och lite annat. Men så plötsligt en dag kom det första huset, som sedan följdes av nästa och nästa. Nu är nästan alla tomter bebyggda. Det är kul att se vilka hus som kommer på plats, vilka färger som dominerar, vitt och grått enligt min högst ovetenskapliga undersökning. Vilka har garage, och vem blir först med att så gräsmattan? Den “tävligen” är avgjord.
Sådana frågor får jag svar på under mina promenader, sådant hade jag aldrig fått reda på om jag inte haft min dagliga promenad.

Lämna ett svar