Diabetes och resa

Diabetes och Resa

Hur ser min dagsrytm eller dygnsrytm ut? Jag kom på det under dagens promenad att när jag numera vaknar på morgonen så har jag egentligen tre uppgifter. Det första är att promenera så att jag får minst 7500 steg. Det andra är att skriva, omkring 1000 ord, jag sköter fem – sex bloggar och de kräver sina texter. Det tredje är att ha koll på blodsocker och fasteperioden, Den ska vara ganska exakt sexton timmar per dygn, då blir BS bra, och allt blir perfekt, till och med promenaden går som en dans.

Ett behagligt liv

Livet som pensionär med diabetes ter sig ganska väl kan jag tycka. Håller jag ordning på mina tre dagsuppgifter, så är det inga problem. Nu ska du inte tro att jag sitter hemma och rullar tummarna resten av min vakna tid, nejdå. Det är mycket att göra, till exempel planera resor, ibland laga lite mat, och så behöver jag läsa någon bok då och då. Ibland sover jag middag, det är väldigt skönt må jag säga.

Nästa resa

Det som kanske lite bekymrar mig är var vi ska ta vägen på nästa resa. Större delen av europa är ju nedstängt tack vare Corona. Så det gäller att hitta nya vägar. En tanke var att följa den svenska kusten norröver, och där den tar slut, fortsätta följa kusten. Men då hamnar vi i Finland, där är det ännu inte öppet. Tanken var då att åka Finland söderut, och hoppa över till Baltikum, lika illa där. Och att köra upp till Haparanda och vända, det lockar nog inte mig. Måste tänka i nya banor. Men det börjar öppna upp nu.

Första resan efter Corona

Det kan vara diskutabelt om det är efter Corona, men det bör förhoppningsvis vara i slutet åtminstone, så vi får träningsresa lite. Har bokat en dygnskryssning till Ålad. Får inte gå iland, men det brukar inte vara det viktiga på dessa kryssningar, det är ofta känslan av att komma iväg. Är det dessutom fint väder, så kan man sätta sig på däck en stund, kanske med någon alkohol i glaset, en öl eller ett glas vin. Nästa torsdag blir det, och det ska, om jag förstår det hela rätt vara första resan för Viking Line efter Coronan. Får se om de använt tiden till att snygga upp skeppet.

Nästa resa blir till Berlin

Nu verkar det som om proppen gått ur. Snälltåget börjar köra till Berlin, och det måste vi ju haka på. Berlin är en favoritstad, och när jag såg att snälltåget skulle köra, då var det bara att kolla om hotellet var ledigt för oss. Bokade det direkt. Nu ska jag boka in tåget., och sedan har vi en vecka i Berlin för mindre än niotusen för två pers, resa och boende. Hur kul som helst.

Och så planeras höstresan

Efterhand som tiden går, så öppnar man upp. Jag såg att vårt höstresemål, Portugal, öppnar upp nu, för de flesta utom svenskar. Hmm, men det kommer, spridningstalet, ska dick sjunka ytterligare några steg. Under tiden har vi fått våra vaccinationer, och då även vaccinationspasset, så då borde vi kunna sätta oss i bilen, och ta vår traditionella höstresa. Du vet redan att Portugal står på programmet, och om tiden räcker, några stopp på den spanska solkusten. Vi har inte bokat något, ännu, det är en del som ska falla på plats, men vi hoppas. Förra året blev det en liten tripp, Tyskland, men det må jag säga att det var riktiga upplevelser, hela tiden. Bremen, Mainz, En avstickare till Köln med tåg, Roterburg, Leipzig och så förstås en stund i Berlin. Köln tog vi tåget från Mainz och fick uppleva den fantastiska resan bredvid Rhen förbi Rûdeshaim, där sirenerna sjunger för sina sjömän.

Flera planer

När vi nu har suttit och funderat på resor, så har Vietnam kommit upp. Eftersom jag inte flyger, så har vi tyckt det legat för avlägset. Men jag kollade tåg, och det kan fungera alldeles utmärkt att ta sig dit med tåg. Då genom Ryssland och Kina. Jag fortsätter kolla, hoppas då att det kan fungera.

Diabetes under kontroll

Jag har säkert skrivit om det förut och jag understryker detta. En lång promenad varje dag, med lång menar jag minst 7500 steg, och om det inte räcker, lägg till en dygnsfasta. Själv tar jag den mellan lunch och frukost, det vill säga, från klockan 12 mitt på dagen till minst klockan fyra på morgonen. Det händer att detta blir förskjutet, men det gör inget, så länge jag har sexton timmar utan någon matintag, det enda är vatten. Då ska man i och för sig gå ner i vikt, men det blir inte så mycket med det, jag vet inte riktigt varför, kan bero på att jag tar en glass då och då.
Jag kollar mitt blodsocker varje morgon, och nu är det länge sedan jag var över sju i mitt fastesocker. När jag ligger på så låga nivåer, så brukar jag ta ett värde på kvällen, och ligger det på fem eller under, då plockar jag in en frukt, innan jag skuttar i säng. Det är för att det inte ska sjunka alldeles för lågt på natten, En säkerhetsåtgärd helt enkelt.

Diabetes och resa

Hur går det då att resa och ha diabetes? Jag skulle vilja säga att det går alldeles utmärkt. Du kan ju välja när du vill ha ditt ätfönster öppet, och du behöver inte ha sexton timmar, men tolv är nog det minsta så du kan behöva anpassa dig. Den dagliga promenaden brukar inte vara några som helst problem. Nästa gång vi åker till Berlin, i Juli i år, ska vi lära oss åka kommunalt. Jag tror inte det påverkar speciellt mycket. Visserligen blir det mindre med steg, men med tanke på att vi vid tillfällen kommit upp i över 25 000 steg, så finns det marginal, ordentlig sådan. Det kan kanske vara så att vi kombinerar kommunala färdmedel med promenader till de saker vi vill se eller uppleva. Då kommer vi längre, men måste ändå använda fötterna för den sista biten.

Diabetes och resa, är inga svårigheter, om man nu inte råkar ut för ett sådant här utbud!