Korttidsfasta och LCHF är effektivt mot fettlever enligt Kostfonden -1


Det visar sig nu i en studie som bland annat Kostfonden har varit med och finansierat att det är alldeles utmärkt att använda sig av korttidsfasta och LCHF för att minska fettlever, du vet den där som gör att du kan drabbas levercancer och skrumplever, och även hjärt-kärlproblem. Så ta dig en liten fasteperiod, det finns ju många olika modeller, 5:2, 16:8 eller kanske vattenfasta. Det är lite olika modeller som används, och ska du prova någon modell, se till att du verkligen känner efter på din kropp att du mår bra. Avbryt annars, för det kan gå riktigt illa om du kämpar för mycket. Ha gärna kontakt med din läkare, så kan han/hon hjälpa dig till dina beslut.

Periodisk fasta 16:8


Det här är den modell jag använder, jag ska inte påstå att jag går ner i vikt, jag har den mest för att jag får fina värden på mitt blodsocker, och det är jag väldigt glad för. Periodisk fasta 16:8 innebär i korthet att du inte äter något under sexton av dygnets timmar, de övriga åtta äter du som du vill. För egen del äter jag fram till lunch från det att jag vaknar på morgonen, Men han är ju tokig och kan inte räkna tänker du. Nja, går man upp i tid, så är det inga problem. Jag brukar kliva upp vid fyratiden, käka frukost, och sedan sätta mig och jobba, så pensionär jag är. Jag driver ju några bloggar, om det är att jobba, det kan alltid diskuteras, det är i vart fall det som mestadels håller mig sysselsatt. Från tolvtiden och fram till nästa morgon blir det enbart vatten.
Nu rekommenderar man inte att man kör den här modellen om man har diabetes, läser jag på ett ställe. Men de vet nog inte riktigt vad de snackar om. Det kan vara Diabetes typ 1 som kan vara knepigt då, därför då måste man regelbundet ta in föda, så att man håller uppe sitt blodsocker. Äter man inget, så sjunker BS och det kan sjunka till nivåer där man inte överlever. Det är inget vidare. Men har man typ2 diabates så kämpar man med BS från andra hållet, då ska det ofta sjunka, och därför är det ofta inga problem med den här typen av fasta. Men för säkerhets skull, kolla med din läkare, innan du provar, det är hon eller han som har bäst koll på dig och din diabetes.
Har du den här tyen av fasta, så brukar det öka din fettförbränning och du får en ökad muskelmassa. Det är i sin tur bra, för då kan du förbruka lite syre, du listar nog ut att lite motion, kanske en halvtimme om dagen hjälper dig ytterligare på traven.

Periodisk fasta 5:2


Om nu 16:8 innebär att du bara äter under åtta av dygnets timmar, så innebär 5:2 ett veckoschema där du äter som vanligt under fem dygn de två övriga fastar du. Det blir alltså längre pass utan föda, och bara med vatten, vilket kan leda till viktminskning, men ofta i mycket begränsad omfattning. Ska du eftersträva viktminskning, då är inte de här två första modellerna att föredra, då är det bättre med vattenfasta, som du ser här nedan. Längre period där du inte petar i dig mat, uatn bara vatten. Kroppen får då ta av sina lager, så småningom fettlagret.

5:2 finns en annan modell.


Gillar du inte att helt avstå från att vara utan mat, så kan du ta 5:2 modellen med fem dygn som vanligt och två dygn med 500 kalorier. Det bör ge ännu sämre förutsättningar för viktnedgång än om du fastar två dygn i veckan. Men är nog ändå bättre än om du käkar som vanligt, då stoppar du ofta i dig omkring 2000 kalorier per dygn. För 500 kalorier kan du stoppa i dig en käck soppa eller kanske lite grönsaker, gurka innehåller 13 kalorier per hundra gram. Vill du ha stora lass på tallriken, så kan du lägga på nästan fyra kilo gurka. Här får du inget fett, nästan 3,8 kilo vatten, och jag lovar dig, du är hungrig i samma stund som du reser dig från middagsbordet. Så då smyger du förbi kylen, och tar den där grillade biffen, så gick det och sket sig. Ska du hålla på med grönsaker, så kan nog Broccoli eller Sparris vara att föredra. Begränsat med kalorier, en hel del vatten, men även lite fett, protein, och kolhydrater. Gör du min sparrissoppa, så får du i dig betydligt mera fett och annat godis, som gör att du kan bli mätt.

Vattenfasta


Den här har jag inte provat själv, men jag måste erkänna att den lockar mig. Förutom min diabetes, så har jag lite för många gram runt midjan. Den fasta som jag idag använder, 16:8, ger ingen eller kanske ytterst begränsad viktnedgång. En vattenfasta innebär att jag bara dricker vatten under några dagar, och när jag avbryter fastan så smycker jag igång med lättare soppor, och liknande. Ingen grillad biff den dagen, då kan du räkna med ambulans till närmste sjukhus, med magsmärtor. Tänk dig nu Magnus läge som Verkmästaren i magen. Den killen var visserligen på fest, och söp till ganska rejält. Men kommer det inget på flera dagar, så permitterar ju verkmästaren med gott mod alla anställda, det tar en stund att få igång verksamheten igen. Klämmer du då i dig en grillad biff, så blir det stopp i kanalerna direkt. Nej du får skärpa dig, smyga igång magen igen. En god sparrissoppa, lockar arbetarna till en mjuk start, fyll sedan på med en lite bit bröd. Du förstår tanken. Efter ett par dagar, där du gett magen mjuka fina godsaker, så kan du kanske fylla på med en bit kyckling. Efter en vecka kan du plocka fram grillen, och prova.
Den här fastan är knepig, det gäller att du har tungan rätt på munnen, hela tiden. Men det brukar vara den fasta som ger bäst resultat om du tänker dig ta bort några gram kring midjan. Den första dagen förbränner du alla kolhydrater. Den andra och den tredje dagen förbränner du ditt protein, och den fjärde dagen inser kroppen att det är fara å färde, så den sparar sitt viktiga protein, och förbrukar i stället ditt fettlager, det där du vill ta bort runt midjan, perfekt, det var ju så du ville ha det. Tar du nu en femte dag med vatten, du anar, fettet försvinner. Men du måste vara uppmärksam på din kropp, du ska kanske byta ut vatten mot en mild soppa, en enkel och vattnig soppa. Broccolisoppa brukar vara exemplet, själv skulle jag nog föredra en enklare tomatsoppa, eller kanske en löksoppa. Klicka på länkarna så kommer du till härliga recept.

Att fasta handlar om att följa klockan!
Att fasta handlar om att följa klockan!

2 Svar på “Korttidsfasta och LCHF är effektivt mot fettlever enligt Kostfonden -1”

  1. Pingback: Förbättrat blodsocker - 1 -

  2. Pingback: Fastetider ska vara lagom långa - 1

Lämna ett svar