Stadig Frukost, ger en alldeles utmärkt start.

Stadig frukost – en bra början

Läser en artikel i Dagens medicin om att en stadig frukost ger bättre värden i nästa allt i kroppen. Vissa har dessutom kunnat minska sin medicinintag. Mätningen gjordes cirka tretton veckor efter start. Man hade två grupper, och det var den gruppen med stadigast frukost som visade bäst resultat. Långtidssocker (HbA1c) sjönk med i snitt 4,62 procent jämfört med den andra gruppen, där det sjönk med 1,46%. Blodtrycket minskade med 9,6 mm i den första gruppen och med2,4 i den andra.

Vad är en stadig frukost?

Enligt artikeln så är en stadig frukost då man ungefär en tredjedel av dagens totala kaloriintag, då med förhållandevis mycket fett och proteiner. Jag skulle vilja säga nästan LCHF. Vid en liten frukost talar vi om cirka 12 procent av dagens kaloriintag och med en högre andel kaloriintag. Enkelt uttryckt, stek några ägg och en bit skinka, och njut av detta i stället för att plocka fram rostemackan, rosta den, lägga på en klick smör, och toppa med en sockerdrypande marmelad.

Hur många kalorier behöver en man per dag?

Det finns kanske hur många beräkningar som helst inom området. Jag väljer att följa Livsmedelsverkets tabell, och noterar att en man under trettio år och med en låg aktivitetsgrad, kontorsjobbare, normalt förbrukar 2500 kalorier per dygn. Ta då fram räknestickan och räkna ut att om du tillhör den gruppen, så behöver du peta i dig knappt 850 kalorier på frukost. Det blir att ta fram stora äggrytan om du ska klara frukosten bara på ägg, du behöver nämligen peta i dig lite drygt sex ägg om dagen.
Män som är äldre har mindre behov. En man som gått i pension behöver 2000 kalorier, vilket betyder att han bara behöver kränga i sig fem ägg om dagen till frukost. Är pensionären aktiv behöver han få i sig ytterligare ett ägg per frukost.

Hur många kalorier behöver en kvinna per dag?

På livsmedelsverkets hemsida hittar jag att kvinnor behöver omkring 500 kalorier mindre per dag, omräknat i ägg till frukost så blir det lite drygt ett ägg om dagen, mindre. Nu är min kännedom om ägg på en alldeles för låg nivå för att kunna avgöra om det är lämpligt att äta så många ägg, varje dag. Jag skulle nog försöka plocka in något annat trevligt, ochså. Även kvinnors kaloribehov sjunker med åldern. En stillasittande kvinnlig pensionär, gör bara av med 1700 kalorier per dag, omräknat i frukostägg, så blir det ynka fyra stycken.

Annan frukost

Oavsett om du är kvinna eller man, så vet jag inte om det går att peta i sig så många ägg. Själv brukar jag få två kokta ägg, de gånger jag har detta till frukost. När jag stoppat i mig dessa, så brukar jag känna mig ganska klar på äggfronten. Så vad ska man då plocka fram i stället. Havregrynsgröt är aldrig fel. Eller en ljuvlig avokado. Till den grova mackan kan du lägga några skivor leverpastej, då får du även i dig nyttigt järn.

Mindre nyttig frukost

Det finns väl egentligen bara en frukost som kan räknas till riktigt onyttig, men som jag vet, bland annat av egen erfarenhet att det är många som tar i sig, kaffe och bloss. När jag tänker på det nu, så vänder det sig nästan i magen, men då tänk dig, jag gick upp solen var på väg upp, eller ännu bättre den var högt uppe, på med kaffepannan, vänta en stund, hälla upp första koppen, i med ett par bitar socker, ta med ciggen ut på altanen och sätta sig ner, ta upp första ciggen, tända den, och sedan ta en klunk av det söta kaffet, då var dagen påbörjad.

Det förstod till och med jag att det inte var så smart. Numera är det bara en kopp kaffe innan jag sätter mig och tar en stadig frukost, för att sedan klämma mig iväg på en promenad.

Innan åtta

Ofta, men inte alltid, så har jag fixat både motionspromenaden och en stadig frukost innan klockan ens har slagit åtta. Då vet jag att detta kommer att bli en alldeles utmärkt dag. När jag så fastar efter lunch och resten av dagen, så gäller det att passa på och göra en trevlig lunch, som jag ska klara mig på resten av dagen. Fungerar alldeles utmärkt numera, jag äter för att stilla hungern, inte för att bli proppmätt. Gör jag det senare, blir jag hungrig framåt kvällen, det är inte bra, för då suger jag med all sannolikhet i mig något, och mina blodsockervärden rasar iväg.

Stadig Frukost, kan bestå av många olika saker.
Stadig Frukost, kan bestå av många olika saker.

Lämna ett svar